Aardappelpuree op z’n veganistisch

Het hoeft niet, maar het kan wel heel goed: geen zuivel gebruiken en toch aardappelpuree maken. Het is zo simpel als het maar zijn kan.

Voor 2 personen

300 tot 400 gr kruimige aardappels, geschild en in stukjes van ongeveer 2 cm gesneden; kookvocht van de aardappel; flinke scheut olijfolie; eventueel een scheut sojaroom.

Kijk hieronder voor variaties op dit basisrecept.

Doe de aardappels in een pan en zet ze net niet onder water. Kook ze in ongeveer 15 minuten gaar. Schiet de aardappels af en vang het kookvocht op. Stamp de aardappels fijn en voeg beetje bij beetje het kookvocht toe. Doe de olijfolie erbij. Roer nog een keer goed door met een houten lepel. Voeg nog wat meer kookvocht toe als je de puree nog te stevig vindt. Je kan er ook nog een scheut sojasaus aan toevoegen voor een extra smeuïge puree.

Aardappelpuree 2

Er zijn tal van variaties mogelijk op de basis-aardappelpuree. Voeg de extra smaakmakers altijd toe als de puree klaar is zoals hierboven beschreven. Toevoegingen kunnen zijn: gesnipperd uitje of sjalotje; 1 tl gember-knoflookpasta (kijk hier voor het recept); 1 el mosterd; een volle el fijn gesneden peterselie; een handvol walnoten of amandelen, beide gehakt en even kort in de koekenpan gebakken in een beetje olie; of voeg 1 el pijnboompitten toe, ook even kort gebakken in een koekenpan zonder olie.