Groenten in sojasaus met walnoten

Lichte Japanse sojasaus om wortel en courgette langzaam in te smoren vormen de basis van dit gerecht dat extra smaak krijgt door geroosterde walnoten en sesamzaad. Eet het met rijstnoedels of rijst.

Voor 2 personen

40 tot 50 gr ongebrande walnoten, in stukjes; scheutje sesamolie; 25 gr sesamzaadjes; neutrale olie om in te bakken; ongeveer 200 gr wortelen, in plakken van een halve cm en dan in 4 tot 6 stukjes gesneden; 2 cm gemberwortel, geschild en in dunne plakjes gesneden; 2 tenen knoflook, ook in dunne plakjes gesneden; ongeveer 100 gr kastanjechampignons of shiitake; ongeveer 200 gr courgette, in plakken van een halve cm en dan in 4 tot 6 stukjes gesneden; flinke scheut lichte sojasaus; scheutje rijstazijn, scheutje mirin; 1 tl aardappelzetmeel en wat water.

Rooster de walnoten in een droge koekenpan al heen en weer schuddend ongeveer 5 minuten. Voeg op het laatst wat sesamolie toe en bak even mee. Zet dan apart. Rooster de sesamzaadjes in een andere droge koekenpan al heen en weer schuddend een paar minuten tot dat de zaadjes bruin worden. Zet ook de sesamzaadjes apart.

Bak de wortelen op laag vuur ongeveer 5 minuten in de olie. Voeg de stukjes gemberwortel toe en bak nog 2 minuten mee. Doe de knoflook erbij en bak nog eens 1 minuut. Doe de champignons erbij en bak een paar minuten mee. Voeg de courgette toe, roer goed door. Voeg de sojasaus, rijstazijn, mirin en een klein beetje sesamolie toe. Doe er wat water bij zodat er een bodempje water in de pan staat. Laat nog ongeveer 5 minuten sudderen tot de courgette gaar is.

Voeg nog wat water (eventueel het kookwater van de rijstnoedels of de rijst) toe aan de groenten. Maak in een kopje het aardappelmeel aan met een beetje water. Voeg dit toe aan de groenten met sojasaus. Roer goed door en laat nog even heel zachtjes koken. Strooi de walnoten en sesamzaadjes er over. Serveer met rijstnoedels of gekookte rijst.

Groenten in sojasaus met walnoten 2