Groente biryani

Een biryani is een Indiaas rijstgerecht dat tal van toevoegingen kan hebben, maar altijd 'droog' blijft, dus wel toegevoegde ingrediënten maar geen saus. In deze groente biryani zitten ook zoete ingrediënten.

Voor 2 personen

Boter of margarine om in te bakken; 1 ui, gesnipperd; 1 laurierblad, 5 tot 7 kardemompeulen, 1 tl komijnzaad; 1 tot 2 tenen knoflook; 1 tl sambal; klein gesneden groeten, maak een keuze uit wortel, bloemkool, sperziebonen, doperwten, courgette, bij elkaar zo'n 400 gr, wortel en sperziebonen 5 minuten gekookt in water; 1 el amandelstaafjes; gekookte basmatirijst; 1 tl kurkuma (geelwortel); 1 el rozijnen; wat fijngehakte peterselie, peper uit de molen en 1 el tamari.

Kook de rijst volgens de aanwijzing op de verpakking. Voeg de kurkuma aan het kookwater toe. Giet de rijst af en laat afkoelen.

Bak de ui in de olie zeker 10 minuten op laag vuur tot de ui zacht en geurig is. Voeg laurier, kardemonpeulen, komijnzaad, knoflook en sambal toe en laat ongeveer 2 minuten al roerend meebakken. Doe de groenten erbij en bak tot ze gaar zijn. Strooi dan de amandelstaafjes over de groenten. Voeg de gekookte rijst toe en warm alles goed door. Doe de rozijnen, peper en tamari erbij en roer door. Strooi vlak voor het serveren de peterselie over de biryani.

Groente biryani met boontjes en courgette.
Groente biryani met boontjes en courgette.
Groente biryani met wortel en erwtjes.
Groente biryani met wortel en erwtjes.