Goulash zonder vlees

Geurige paprikapoeder, verse paprika natuurlijk, zoete zaden en met vegetarische stukjes maak je een heerlijke goulash. Je kan het eten met rijst of met aardappels die meekoken in de saus.

Voor 2 personen

Scheut koolzaad of zonnebloemolie; 1 ui, gesnipperd; 1 teen knoflook, fijn gesneden; 1 tl. komijn; 1/2 tl. karwijzaad; 1/2 tl. anijspoeder; 2 tl. paprikapoeder; flink wat peper uit de molen (gebruik 1 tl. sambal als je het extra pittig wilt hebben); bakje shoarma vegetarische stukjes, in stukjes van 1 cm. gesneden;  70 gr tomatenpuree (1 blijkje); 2 flinke puntpaprika's; wat water.

Verhit de olie in een pan met dikke bodem. Smoor de ui op laag vuur 5 tot 7 min. Voeg de knoflook toe en laat 1 min. meebakken. Doe de komijn, karwijzaad, anijspoeder, peper en paprikapoeder erbij. Roer even goed. Doe de shoarma vega-stukjes er door en bak alles, al omscheppend 1 tot 2 min. Voeg de tomatenpuree toe en laat die zeker 2 min. meebakken; roer regelmatig. Doe de paprika erbij en laat 3 tot 4 min. meebakken. Voeg scheutjes water toe tot je een dikke saus hebt. Laat dit 10 tot 15 min. op laag vuur pruttelen. Kook ondertussen de rijst volgens de aanwijzing op de verpakking. Serveer er een groene salade bij.

Je kan het ook met aardappels in plaat van rijst serveren. Kook dan de aardappels in 15 min. gaar. Lekker is ook de aardappels mee te koken in de saus. Snijdt dan de aardappels in blokjes van 1 tot 1,5 cm. Voeg ze toe aan de saus op het moment dat je water kan toevoegen. Gebruik wat meer water zodat de saus wat dunner wordt en de aardappels beter gaar kunnen worden. Laat de saus met de aardappels 20 min. koken. Als de saus te dun lijkt, zet het vuur dan 2 tot 3 min. hoog zodat de saus wat inkookt.