Kool – kerrie plezier

Wat kool over? Spitskool of witte kool? Met wat kerriepoeder en vegetarisch gehakt kan je daar nog een hoop plezier aan beleven. Dat kan natuurlijk ook als je een verse kool aansnijdt.

Voor 2 personen

Scheut koolzaadolie; 1 wortel in schijfjes gesneden; 1 teen knoflook, fijn gesneden; bakje vegetarisch gehakt; 2 tl. kerriepoeder, 1 tl. peper uit de molen; 400 gr. witte kool (spitskool kan ook); 1 tl. munt, gedroogd; kwart ingemaakte citroen, heel fijn gesneden; dikke ketjap. Rijst en wat kookvocht van de rijst.

Bak de wortel in de olie op middelhoog vuur 2 tot 3 min. Voeg de knoflook toe en laat 1 min. meebakken. Doe het vegetarische gehakt erbij, voeg de kerriepoeder en peper  toe. Roer goed en laat 2 min. bakken, temper het vuur wat.

Kook ondertussen de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Voeg de kool bij het gehaktmengsel. Roer regelmatig. Voeg scheutjes kookvocht van de rijst toe. Laat alles 15 min. bakken zonder deksel op de pan. (Als je spitskool in plaats van witte kool gebruikt is het sneller klaar; 10 min. zal dan volstaan.) Wil je dat de kool heel zacht wordt, voeg dan nog wat water toe en laat het 5 min. smoren met de deksel op de pan. (Als je spitskool gebruikt is extra koken niet nodig.) Voeg de munt toe, roer door. Doe de ingemaakte citroen en de dikke ketjap er bij. Roer nog even door en serveer met de rijst.